Alibaba gaat in China internettelevisie aanbieden. Dat maakte het Chinese internetconcern zondag bekend. ,,Ons doel is om te worden zoals Netflix en HBO in de Verenigde Staten”, zei directeur Liu Chunning van de entertainmenttak van het bedrijf.
Alibaba wil de nieuwe videodienst de komende maanden op de markt brengen. Het bedrijf is van oorsprong een onlinehandelsplatform, maar investeert de laatste jaren volop in andere activiteiten die voor groei kunnen zorgen. Daarbij is ook veel geld uitgegeven aan uitzendrechten van bijvoorbeeld fims en televisieseries.
Met onlinevideo valt in China naar schatting omgerekend ruim 5 miljard euro per jaar te verdienen. De verwachting is dat dit bedrag de komende drie jaar bijna zal verdrievoudigen. Alibaba gaat ook op die markt de strijd aan met eveneens Chinese rivalen als Tencent.
Netflix zoekt ook manieren om de enorme Chinese markt te betreden. Vorige maand werd bekend dat het Amerikaanse bedrijf daarover gesprekken heeft gevoerd met de lokale televisieaanbieder Wasu Media. Bij dat bedrijf is Jack Ma betrokken, de oprichter en topman van Alibaba.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl